Friday, August 29, 2014




KEPUTIHAN/LELEHAN LENDIR yang keluar dari faraj wanita terdapat dalam pelbagai sifat dan berbeza di antara wanita dengan wanita yg lain.
 
Keputihan biasanya berwarna JERNIH atau KELABU keputihan. Lazimnya jika keputihan tidak berubah kepada warna kekuningan atau kehijauan, bermakna 'TIADA JANGKITAN' yang berlaku.
 
Sekiranya keputihan yang bersifat berlendir  dan tidak berbeku seperti susu basi/berbau hanyir, terdapat keradangan dan kegatalan pada faraj, menandakan terjadinya jangkitan pada faraj. Anda dinasihatkan untuk mendapatkan rawatan doktor.
 
ANTARA PUNCA KEPUTIHAN
Keputihan atau lendir faraj berubah akibat perubahan hormon, perubahan mental, jangkitan, ubatan, penyakit dalaman. Wanita mempunyai kitaran haid yang dipengaruhi oleh hormon.
  • Keputihan akan bertambah cair ketika ovulasi dan bertambah likat ketika hampir haid.
  • Wanita yang dalam keadaan terangsang seksualnya juga boleh menambahkan lagi keputihan yang dialaminya.
  • Keadaan stres mental juga boleh mengakibatkan perubahan hormon dan mengakibatkan keputihan berlebihan.
  • Begitu juga dengan penyakit dalaman seperti penyakit kencing manis, tiroid juga mengakibat ketidakseimbangan hormon dan cenderung kepada penyakit.
 Jangkitan/penyakit yang paling biasa menyebabkan perubahan pada lendiran di faraj adalah jangkitan seksual seperti
  • Bacterial vaginosis
  • Candida vaginitis
  • Trichomonas vaginitis
  • Gonorea
  • Chlamydia atau herpes
Setiap satu jangkitan mempunyai sifat lendiran dan bauan tertentu. Segera dapatkan rawatan dan nasihat doktor untuk memastikan bahawa keputihan itu adalah cuma lendiran faraj biasa dan bukannya disebabkan oleh jangkitan. PENTING ya wanita2 !

Sekiranya anda seorang yang aktif dalam melakukan hubungan kelamin, maka anda perlu menjalankan ujian pap smear dan pemeriksaan pelvis.

SUPPLEMEN YANG SESUAI UNTUK MERAWAT KEPUTIHAN
Pada pendapatkan saya (testimony pada diri sendiri), walaupun mempunyai masalah keputihan yg tidak serius atau pun tidak, jangan ragu2 mengambil supplement Alfalfa kerana Alfalfa juga berfungsi sebagai KACIP FATIMAH. Alfalfa bukan sekadar merawat keputihan malah mampu meningkatkan hubungan kelamin isteri ! Emmm ....
Memang patutlah Alfalfa sentiasa jadi sebutan dan rebutan para wanita yang telah mengamalkannya serta mengetahui kebaikan/kehebatannya. 
Testimoni mereka yg telah ber ALFALFA !
 
 
Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan Alfalfa, sila hubungi saya
NANI RAZAK
SID 1085689
SMS/WASSAPP : 0197995527
COD area Skudai, UTM, Kangkar Pulai Johor
 
 

No comments:

Post a Comment